Tällberg föreläsning!

Jag har vart uppe i Tällberg och före läst för alla kommuner i Dalarna, om jag fattade det rätt.
Kom dit på morgonen och var egentligen inte det minsta förbered, visste inte vad jag skulle förväta mig.
Om nån frågat mig för 3 månader sen eller närmare in på så hade jag tackat nej.
För dom sista tre månaderna har varit dom värsta i mitt liv, så mycket som gått fel överallt.
Men är inte livet så? Ibland får man glida och i bland får man spik skor med spikarna inåt!!!!
Ja jag kom ju dit i onsdags morse och det var mängder med folk, tänkte för mig själv att det kan aldrig vara alla dessa som ska se mig. Jag vart varmt emot tagen av ann-christin och hon sa åt mig att gå upp och äta en macka och ta kaffe. Sen vart det att sätta sig ner och lyssna på olika föreläsare, först en man från social styrelsen.
Efter det en kvinna som är känd från tv ;) minns inte hennes namn!! Men hon pratade lite om saker hon upplevt i livet och lite om sin familj. Och då sa hon en sak som hon skrev upp på tavlan.
Är jag älskad, Duger jag, Finns det en mening med mitt liv!
Sen sa hon att har man två av dessa så står man rätt stadigt i livet, har man en börjar det bli väldigt farligt!
Plötsligt insåg jag varför pappa betyder så mycket för mig, under dom åren när jag var mobbad.
När folk kunde stå och sparka på mig och skrika en massa saker som tex gris eller att man var ful, ja vi alla vet hur det kan gå till. Jag hade det åt helvete under den tiden, kände mig varken älskad eller nåt annat i skolan.
Fan tom lärarna mobbade mig, minns så väl Gudruns ord.. Den som är med i leken får leken tåla, vilken jävla lek?? när dom höll min arm in genom toa dörren och slog igen dörren, eller vad menar hon??
Ja i afall min räddning var pappa han sa alltid att han älska mig, han berättade hur jag och mina syskon var hans mening med livet. Det gav mig en mening med livet, och genom allt jag fick vara med och göra så dög jag till allt.
Pappa har räddat mitt liv, hade det inte vart för han vet jag inte om jag levt idag!
Det insåg jag precis där och då, tårar samlades i mina ögon när jag insåg varför jag kännt denna smärta.
Jag har ju inte upplevt nåt av detta på så länge, denna kärlek som pappa gav mig den värmen.
Jag träffade therese och då började jag faktiskt uppleva det igen, men sista halv året har vi tappat bort varann.
Men det ska det bli ändring på för nu vet jag vad det är som gör ont, och det är inte hennes fel!
Det är inte hon som orsakat den hon har funnits vid min sida på denna tråd smala stig, som är så lätt att trilla av.
Men i onsdags blev stigen ett snöre brett och snart kommer den bli bred som en skogs stig.
Så onsdagen blev en av dom bästa dagarna på länge som ett stort uppvaknande!!!
Hur har hon orkat, undrar hur länge hon stötat mig på tråden.
Jag fattar inte att nån annan än pappa kan älska mig så, jag har haft tur som träffat henne!
Oavsett!!!!!!

Men i afall på efter middagen sist av alla var det min tur, efter en man vars bror hade en psykisk sjukdom.
Han hade erfarenhet han var duktig, ja jag vart inte mindre nervös av att han var före mig.
Han spela några ted låtar han började med himlen är oskyldigt blå. han var duktig helt enkelt!
Så när det väl var min tur så visste jag varken ut eller in, började värma upp med hur vi upptäckte att pappa var sjuk. Sen gick jag in på känslor och vad jag känner, allt ville bara bubbla upp ur mig.
Minns inte vad jag sa, men det verkade beröra.
Vad jag kunde se var det inte ett enda öga torrt, alla såg halft gråt färdiga ut.
Själv var jag tvungen att hejda mig och dricka vatten, för min tidigare upptäckt gjorde att jag redan hade gråten i halsen. Drack lite vatten och fortsatt.. Ja det gick bra!!
Jag såg inte den andra föreläsaren efter åt..
Hade inte tid då jag tror hälften av alla ville komma och klappa mig på axeln eller krama mig.
Jag har aldrig i hela mitt liv fått så många kramar!!

Efter åt när jag åkte där ifrån kände jag mig fri igen, redo att breda ut mina vingar och börja flyga.
Sjöng med i alla låtar på radion!! Jag vet nu tänkte jag för mig själv samtidigt som en tår rann ner för min kind.
Ledsen men ändå så lycklig, pappa är sjuk mina barn kommer aldrig få uppleva han!!
Men dom kommer få uppleva han genom mig, med lika mycket kärlek som han gett mig.
Och dom kommer älska sin farfar genom mina historier!! Pappa kommer minnas med värme och skratt!!
Älskade älskade pappa!!! Saknar dig!! Men det är min tur nu!!

Efter åt så fråga i receptionen hur många det var, cirka 200 lite mindre svara hon..
SHIT!! tänkte jag, vilken tur jag inte visste det innan :)
Kom ihåg att krama och berätta för dina närmaste att du älskar!!! Hela hela tiden!!
För hur ska dom annars veta att du älskar dom?? Ta inget förgivet, det förlorar du bara på!!

Kommentarer
Postat av: Emma, Avesta

Hej! Jag var i Tällberg i onsdags. Ville bara tacka för en fantastisk stund du gav, fick inte chansen att säga det just då så jag tar det nu istället. Det kändes att du pratade direkt från hjärtat och du berörde så otroligt med dina ord och din närvaro. Du inspirerade mig att göra ett ännu bättre jobb för de anhöriga i vår kommun:) Tack! och ta hand om dig

2010-10-11 @ 10:00:24
Postat av: Katrin Lindholm

Hej! Tusen tack för senast i Tällberg!Om du bara visste hur betydelsefull du är!Jag har varit på så många föreläsningar men har aldrig någonsin blivit så berörd av någons berättelse. Du pratar ur hjärtat och jag är så oerhört tacksam för att du delar med dig av ditt och familjens liv. Tack för att så fina och kärleksfulla människor finns.

Jag frågade dig efteråt vad jag kan göra för våra ungdomar i Avesta som är i liknande situation. Du sa fixa ett läger!! Jag lovar att vi ska ordna det till sommaren, om vi alla samverkar kommer det att bli kanonbra!!Hoppas du vill vara med oss då? Vi ska börja titta på lite möjligheter snart.

Ha det så gott/ Tack för att du hjälper oss att stödja andra med dina tankar mm. Hälsningar Katrin i Avesta.

2010-10-11 @ 15:17:17
Postat av: Mamma

Hört av MÅNGA att föreläsningen var fantastisk, dom blir berörda och får en tankeställare. PUSS....

2010-10-16 @ 18:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0